Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Linguistic complexity of J.K. Rowling's Harry Potter series
Gottwald, Michal ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Jančovičová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá jazykovou složitostí prvního a posledního dílu knižní série J. K. Rowlingové o Harry Potterovi. Ověřuje hypotézu, že jazykové prostředky těchto knih, které ovlivňují srozumitelnost, jsou přizpůsobeny vyvíjejícím se čtenářským dovednostem a schopnostem čtenářů. Očekává se, že s postupujícím vývojem série se složitost bude zvyšovat, což reflektuje vyspělost jejího čtenářského publika. Tento výzkum zjišťuje, zda jsou pozdější díly série syntakticky a lexikálně složitější než díly dřívější, a to za pomoci využití korpusové stylistické metodologie. Teoretická část práce nastiňuje definici jazykové složitosti a její vztah ke srozumitelnosti, ale také pojednává o rozmanitých metodách analýzy literatury z lingvistického hlediska. Jazyková složitost je měřena pomocí několika kritérií: počtu tokenů, typů, kapitol, vět, rozsahu i typů větné podřadnosti a nedokonavých vět. Zohledňuje se také délka věty a poměr typů a tokenů. Metody dále zahrnují frekvenční seznamy a analýzu klíčových slov, doplněné podrobným zkoumáním textových ukázek. KLÍČOVÁ SLOVA jazyková komplexnost, literatura pro děti, stavba věty a souvětí
Didaktický potenciál literárních textů s tematikou smrti pro 1. stupeň ZŠ
Bauerová, Zuzana ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem smrti a tím, jak ho pomocí literatury zprostředkovat žákům prvního stupně základní školy. Prvním cílem práce je zdůvodnit, proč téma smrti patří do výuky na prvním stupni. Hlavním důvodem je to, že pokud je dětem komunikace o tématu smrti odepřena či probíhá nevhodným způsobem, děti si o ní vytváří nesprávné představy, které na ně mohou mít negativní dopad. Práce zkoumá, jak se v průběhu času vyvíjí koncept smrti, jak v rámci společnosti, tak i u jedince. Dalším cílem je prozkoumat specifika práce s texty obsahujícími motiv smrti. Literatura je totiž nejvhodnějším nástrojem pro otevření a zpracování tématu smrti, a to nikoli jen ve škole. Je tomu tak nejen díky obsahu samotnému, ale i kvůli tomu, jak příjemce zpracovává informace přijaté z tohoto média. Hlavním cílem této práce je sestavit seznam literárních děl vhodných pro práci s tématem smrti ve školním prostředí a stručně je charakterizovat. Pro každý ročník základní školy jsem volím jeden knižní titul a navrhuji metodiku práce. Seřazeny od první třídy po pátou jsem vybrala tato díla: Návštěva malé smrti, Broučci, Oskar a růžová paní, Dva týdny s královnou a Most do země Terabithia.
Filozofování s dětmi nad knihami Petra Horáčka
ZŮNOVÁ, Radka
Bakalářská práce se věnuje tématu filozofování s dětmi. Tato dovednost může být nápomocná při rozvoji jejich kritického myšlení. Cílem bakalářské práce je ověřit možnosti využití dětských knih autora Petra Horáčka pro filozofování s dětmi. Za tímto účelem budou s dětmi vedeny diskuze nad vybranými knihami. Práce obsahuje metodický plán pro filozofování s dětmi nad knihami Petra Horáčka, popis realizace a evaluaci, ve které bude autorka sledovat zájem dětí o zvolené knihy a vývoj diskuse podle předem stanovených kritérií. Teoretická část je věnována filozofii pro děti, technikám, metodám a práci s otázkami. Zmíněna je současná literatura pro děti, přičemž blíže je popisován specifický literární žánr Bilderbuch. Nakonec se věnuje i samotnému Petru Horáčkovi a jeho literární tvorbě. Praktická část popisuje plán realizace filozofování s dětmi nad vybranými knihami Petra Horáčka. Obsaženy jsou krátké diskuse i další činnosti. Realizace je analyzována a jsou zde uvedeny z ní vyplývající závěry.
Práce s příběhem na téma jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem
Neužilová, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem žákům mladšího školního věku, konkrétně prostřednictvím práce s příběhem za využití metod RWCT. V rámci akčního výzkumu byly vytvořeny a realizovány čtenářské lekce, které měly za cíl seznámit s různými aspekty situací žáků s odlišným mateřským jazykem. Tato edukace třídního kolektivu pomáhá s pochopením situace těchto žáků a jejich celkovým přijetím. Lekce byly podrobeny analýze důkazů o učení, pedagogické reflexi a dvě z nich rovněž ověřil jiný pedagog. V rámci praktické části práce byla dále zmapována literatura pro děti, rešerše na dané téma je součástí výsledků práce. Čtenářské lekce byly vytvořeny na základě těchto čtyř titulů: Kiko a tajemství papírového motýla, Maja a Kim, Jednou budeš Arab a Erik. Ve výzkumu byly využity tyto metody sběru dat: nestrukturované pozorování, tematická analýza, polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza výstupů lekcí. Výzkum byl realizován na základní škole ve dvou třídách, 4. ročníku o 22 žácích (Třída 1) a 5. ročníku o 21 žácích (Třída 2). Ukázalo se, že připravené lekce splnily své cíle, přesto jsou v pedagogických reflexích uvedeny některé návrhy na jejich úpravu. Výsledky potvrdily, že práce s příběhem je pro daný účel vhodná. Čtenářské lekce podpořily...
Rozvíjení emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou
Kašparová, Nikola ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na oblast rozvoje emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou. Zabývá se problematikou emoční inteligence, její role při vývoji dítěte, a to v období předškolního věku. Teoretická část má čtenáře uvést do problematiky emoční inteligence a jejího vztahu k předškolnímu vzdělávání. V úvodu práce je charakterizováno období předškolního věku a jeho specifika v souvislosti s rozvojem emocí. Dále jsou definovány emoce, emoční inteligence a její význam rozvoje ve zvoleném předškolním období a navrhuje možnosti jejího rozvoje a vhodné způsoby práce (čtenářské strategie, model E-U-R). Na závěr byl vytvořen přehled vybraných titulů, které podporují rozvoj emocí. V rámci praktické části byl stěžejní metodou akční výzkum, který sloužil k ověření efektivnosti vytvořených lekcí na základě modelu E-U-R s využitím čtenářských strategií. Autorka realizovala akční výzkum v mateřské škole, kde pracuje, a veškeré lekce realizovala se svou třídou. Akční výzkum včetně realizace rozhovorů trval 3 týdny a celkem bylo zapojeno 81 dětí a 9 učitelek. Vyhodnocení akčního výzkumu probíhalo na základě zúčastněného pozorování, zhlédnutím videozáznamů a rozhovory s učitelkami, které se zúčastnily akčního výzkumu a přispěly k ověření lekcí v praxi. Výsledkem praktické části je...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.